فیلتر و درایر


قیمت :

تومان

توضیحات

هوای موجود در اطراف ما که در تهیه هوای فشرده توسط کمپرسور مورد تراکم قرار می­گیرد، دارای رطوبت، گرد و غبار و انواع ریز آلاینده­ها است. همچنین بدلیل روغن کاری قسمت­ های مختلف کمپرسور، هوای فشرده خروجی از آن علاوه بر موارد مذکور، دارای قطرات و بخارات روغن نیز می ­باشد. وجود این آلودگی­ها در هوای فشرده، سبب ایجاد خساراتی در سیستم ­های استفاده کننده از هوای فشرده میگردد. در بسیاری از مشاغل و صنایع مانند بیمارستان ها، داروسازی ها، صنایع غذایی و… هوای فشرده پاک مورد نیاز است. هوای فشرده پاک و خالص باعث افزایش طول عمر تجهیزات و قطعات پنوماتیکی می شود، همچنین بدلیل حذف آب و رطوبت از هوای فشرده، از زنگ زدگی لوله ها و شیرآلات جلوگیری به عمل می ­آید.
در صنعت جهت حذف آلودگی­های مورد اشاره از انواع فیلترها و میکروفیلترها استفاده می­ گردد. میکروفیلترها دارای ضریب جذب متفاوتی می باشند که این قدرت جذب تابع شرایط فشارکاری، دمای هوا، مقدار ذرات معلق و… می باشد با این تفاوت که نوع المنت بکار رفته در آنها نیز در مقدار جذب و تخلیه ذرات موثر است. این المنت فیلترها می توانند تا ۹۹%درصد ذرات را جذب کنند.
انواع میکرو فیلتر عبارتند از :
پری میکرو فیلتر برای از بین بردن ناخالصی های درشت موجود در هوا
میکرو فیلتر اولیه برای از بین بردن ذرات تا ۱ میکرون شامل قطرات آب و روغن
میکروفیلتر ثانویه براز جذب ذرات تا ۰٫۰۱ میکرون شامل ذرات آب و روغن
میکرو فیلتر کربنی با قابلیت جذب ذرات تا ۰٫۰۰۳ میکرون شامل بخار روغن و هیدروکربن و بوفیلترها بعد از مخزن هوای فشرده و قبل از درایر قرار می گیرند. ابتدا پری فیلتر ذرات معلق درشت هوای فشرده را حذف می کند و بعد از آن میکروفیلتراولیه و سپس ثانویه، با قابلیت جذب بسیار بالا ذرات معلق ریزتر هوای فشرده را حذف می کنند.
میکروفیلترها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرند که عبارتند از:
صنایع خودرو
صنایع الکتریک
صنایع غذایی
صنایع شیمیایی
صنایع پتروشیمی
صنایع پلاستیک
صنایع رنگ

درایر:
هوای فشرده خروجی از کمپرسور دارای ذرات گرد و غبار، رطوبت، روغن و … می باشد. ذرات جامد و روغن از طریق فیلتراسیون از هوا جدا می شوند ولی رطوبت موجود که به شکل بخار آب می باشد در هوا باقی می ماند که این بخار توسط درایر جدا می گردد. درایرهای متداول موجود در دو نوع می­باشد، الف) درایر تبریدی ب) درایر جذبی
الف) درایر تبریدی با انتقال برودت به هوای فشرده و کم کردن دما، باعث میعان بخار موجود در هوای فشرده می شود. عواملی مانند فشارکاری، دمای محیط، دمای هوای فشرده و محل نصب درایر در کارایی مفید آن تاثیر گذار است. نقطه شبنم این نوع درایر ۳+ درجه سانتی گراد می باشد.

ب) درایر جذبی نوع دیگری از خشک کن های هوای فشرده می باشد و زمانی به کار می رود که نقطه شبنم زیر صفر درجه سانتی گراد مورد نیاز باشد یعنی قدرت رطوبت گیری بیشتری نسبت به سایر درایرها دارد. این درایرها به دو شکل هیتردار و بدون هیتر ساخته می شوند و مواد جاذب رطوبت داخل آن قابل تعویض می باشد.